Kladdig Vitchokladkaka på kokosbotten



Här bjuder jag på ett recept på en mäktig men mycket god kaka som jag mekade ihop för några dagar sedan. Dekorera den med färsk frukt och servera den med en klick vispgrädde. Denna kaka räcker till 12 stora bitar.  Jag använde mig av nektariner och jordgubbar! Smaklig måltid.

Tips! Gör gärna kakan en dag i förväg så hinner den gotta ihop sig till bästa konsistens.

Kokosbotten
-----------------
200 g kokosflingor
1/2 dl socker
50 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
2 ägg

Fyllningen
------------------
300 g vitchoklad
175 smör
4 ägg
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl siktat vetemjöl
rivet skal från en lime

övrigt
---------
1 liter jordgubbar
3 nektariner
ett paket vispgrädde

Gör så här
---------------
Sätt ugnen på 175 grader
Smöra och ströa en rund form med löstagbar botten med lite kokosflingor.
Blanda ihop alla ingredienser till kokosbotten och tryck ut i formen.
Grädda botten 5 min i mitten av ugnen.
Finhacka vitchokladen och häll ner hacket i en bunke, smält smöret och slå det över vitchokladen. Rör om tills allt smält. Blanda ner rivet limeskal och vaniljsocker.
Vispa ägg och socker i en annan bunke till en vit och porös smet.
Rör ner chokladsmeten i äggsmeten tills allt blandats. Sikta sedan ner vetemjölet i smeten och rör om tills allt blandats. Rör inte för mycket!!!

Häll smeten på kokosbotten och grädda kakan i nedre delen av ungen i 25 till 30 min. Kakan ska vara kladdig när man tar ut den!

Låt kakan svalna och ställ i kylskåpet över natten.

Dekorera kakan med frukt innan servering och vispa grädde till.
VOILA!! NJUT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0